• İnterstisiyel Akciğer Hastalığı

İnterstisyel akciğer hastalığı (İAH) veya diffüz parankimal akciğer hastalığı (DPAH),[1] interstisyumu (akciğerlerin alveolleri (hava keseleri) çevresindeki doku ve boşluğu etkileyen bir grup solunum yolu hastalığıdır. Aslında bu hastalıklarda interstisyumun yanı sıra alveol boşlukları, küçük hava yolları, damarlar, hatta plevra tutulabilmektedir.[2] Akciğerlerdeki bir hasar anormal bir iyileşme yanıtını tetiklediğinde ortaya çıkabilir. Normalde vücut, hasarı onarmak için doğru miktarda doku üretir, ancak interstisyel akciğer hastalığında , onarım süreci bozulur ve hava keseciklerinin (alveoller) etrafındaki doku yaralanır ve kalınlaşır. Bu da oksijenin kan dolaşımına geçmesini zorlaştırır. Hastalık kendini şu semptomlarla gösterir: nefes darlığı, balgamsız öksürük, yorgunluk ve birkaç ay içinde yavaş gelişme eğiliminde olan kilo kaybı. Bu hastalığa sahip birinin ortalama hayatta kalma süresi üç ila beş yıl arasındadır. İAH terimi, bu hastalıkları obstrüktif hava yolu hastalıklarından ayırmak için kullanılır.

• Sarkoidoz

Kadınlarda 50-60 yaşlar tutulumun ikinci en sık rastlandığı zaman aralığıdır. Sarkoidoz çoğu zaman başka bir nedenle çekilen bir akciğer filmi sayesinde tesadüfen ortaya konur. Hastaların byüyük çoğunluğu sigara içmeyen kişilerdir. Nedeni bilinmiyor.

Sarkoidoz 100 seneden fazla zamandır bilinen bir hastalık olmasına karşılık kesin etkeni belli değildir. Hastalığın, bağışıklık sisteminin tüberküloz mikrobuna ya da diğer bakteri ve virüslere ya da bazı inorganik tozlara karşı bir reaksiyon göstermesiyle oluşmuş olabileceği araştırılıyor. Berilyum madeni ile çalışan uçak ve silah endüstrisi işçilerinde sarkoidoza çok benzeyen bir hastalık tablosu görülür.

Sarkoidoz bulaşıcı bir hastalık değildir.Genetik geçişinin nasıl olduğu bilinmemekle beraber bazı ailelerde daha sıktır.Hastalığın Türkiye’ deki görülme sıklığı konusunda kesin bir bilgi yoktur.Hastalık, ani olarak başlayabildiği gibi sinsi bir seyir de gösterebilir.

Sarkoidoz vücutta her hangi bir organı tutabilir, en çok hastalanan organ akciğerlerdir. Akciğer dokusunda bozulma ve lenf bezlerinde büyüme saptanır. Başlıca belirtiler kuru öksürük, göğüs ağrısı ve ilerleyici nefes darlığıdır. Sarkoidoza özgü tipik deri bulgusu, burun, yanaklar ve dudaklar etrafında görülen morumsu lekelerdir. Bazı hastalarda bacakların ön yüzünde kırmızı, parlak, ağrılı şişlikler “eritema nodozum” oluşur; bu hastalarda ateş yükselmesi ve eklem ağrıları da bulunur. Lenf bezlerinde büyüme sık rastlanan bir bulgudur, dalak büyümesi de görülebilir.

Bunlar, ilk planda lenfoma, kanser, tüberküloz gibi hastalıkları düşündürür. Sarkoidoz, gözü de etkileyerek görme bulanıklığı, gözlerde yaşarma ve ışığa karşı hassasiyete yol açan üveite sebep olabilir. Bu, hastalığın ilk belirtisi olabilir.

Bilgi Almak mı İstediniz?